Menu

Dit Skræddersyede Bibliotek

Dit Skræddersyede Bibliotek giver gode læseoplevelser på abonnement i form af bogpakker, som er tilpasset den enkelte låners læsepræferencer. Læs her, hvordan man skaber et skræddersyet bibliotek og sætter litteraturformidlerens faglighed i spil som læseskrædder for lånerne.

Aldersgruppe:
Voksne

Varighed:
Flere måneder

Dit Skræddersyede Bibliotek er en abonnementsordning, hvor lånerne hver anden måned henter fire bøger, der er særligt tilpasset deres læsesmag. En gruppe litteraturformidlere eller ”læseskræddere” samler bogstakke på baggrund af lånernes oplysninger og med henblik på at give den enkelte låner så mange gode læseoplevelser som muligt.

Læserservice og tilmelding til Dit Skræddersyede Bibliotek

I Dit Skræddersyede Bibliotek er Læserservice er en central metode, der anvendes til at komme tættere på lånernes læsesmag, hvor lånerne, når de tilmelder sig abonnementet, udfylder en tilmeldingsblanket, som tager udgangspunkt i Læserservice. Her er ideen, at læseskrædderen i stedet for at finde populær, velanmeldt eller prisvindende litteratur, skal tage udgangspunkt i tilmeldingsblanketten og herefter den løbende kommunikation mellem skrædder og låner og særligt lånernes tilbagemeldinger.

Lyngby-Taarbæk logoHvad er læserservice?
Klik her for at finde Lyngby-Taarbæk Bibliotekernes introduktionsside om Læserservice 

Tilmeldingsblanket

Tilmeldingsblanketten laves som et digitalt afkrydsningsskema, så lånerne kan fortælle jer, hvad de søger i en læseoplevelse.

Det er en god idé at tilpasse tilmeldingen til jeres bibliotek; hvilken filial skal bøgerne afhentes fra? Skal lånerne tilbydes bøger på engelsk? Undervejs i arbejdet finder I måske frem til andre spørgsmål, som det er gavnligt for jer at kende svaret på.

Udsnit af tilmeldningsblanket på Lyngby-Taarbæk Bibliotekernes hjemmesideDigital tilmeldingsblanket til Dit Skræddersyede Bibliotek
Klik her for at se et eksempel på den online tilmeldningsblanket på Lyngby-Taarbæk Bibliotekernes hjemmeside. 

​​​

Inden I går i gang

  • Det er afgørende at I ved en del om lånernes læsesmag, for at kunne være deres læseskræddere. Når I laver spørgsmålene til tilmeldingsblanketten på jeres hjemmeside kan I gøre besvarelsen obligatorisk, sådan at lånerne ikke kan tilmelde sig uden at besvare dem. Så er I sikre på at få en del viden om lånerens smag fra starten.
  • I får brug for at kunne gå tilbage og se, hvad læseren tidligere har fået, og derfor skal I altid notere hvilke bøger, de har fået og hvornår. Hver anden måned modtager læseren fire bøger, og når mange fortsætter i flere år, bliver det svært at huske, hvilke bøger de tidligere har fået og ikke mindst umuligt for en vikar at træde til, hvis man ikke ved, hvad de har læst før.
    Det er en god idé at have en måde at notere feedback fra låneren på og at opfordre til feedback, som kan bruges næste gang, I skal klargøre en bogstak til låneren. Overvej grundigt hvilken måde I vælger at dokumentere lånerne og titlerne på. Vær særlig opmærksom på GDPR og de kriterier jeres kommune sætter. I kan måske notere i Excel, teams Excel, Google Sheets eller lignende.
  • Der kan være forskel på hvor mange lånere hver skrædder skal have. Det kommer an på mængden af andre arbejdsopgaver, deadlines og mm. På Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne har læseskrædderne mellem 7 og 14 lånere hver.
  • Lav et tema i Cicero, der hedder Dit Skræddersyede bibliotek. Når bøgerne er fundet, rykkes de til temaet Dit Skræddersyede Bibliotek, og kolleger vil derefter kunne se, at bogen ikke står på hylden men er ”reserveret” til en læser.
    Fordelen ved at ændre tema og ikke opstilling er at bøgerne, når de afleveres tilbage, får de deres originale opstilling retur og temaet forsvinder.

Udpeg en tovholder

Overvej at vælge tovholder for Dit Skræddersyede Bibliotek.
Vedkommende får til opgave at:

  • Modtage og fordele nye tilmeldte lånere. Hver låner tilknyttes en læseskrædder og en vikar, der kan træde til ved ferie, sygdom eller anden fravær. For at gøre fordelingen nemmere kan det hjælpe med en oversigt over hvad kollegerne godt kan lide at læse/anbefale. På den måde bruger skrædderne deres egne positive læseoplevelser til at anbefale.
  • Føre statistik over antallet af aktive medlemmer.
  • Sørge for at der træder en vikar til, hvis en skrædder har længere tids ferie, sygdom eller orlov.
  • Oplære nye kolleger i Dit Skræddersyede Bibliotek.

Sådan pakker man en bogstak

Ved at klikke på videoen accepterer du YouTubes vilkår for brug

Når man modtager en ny låner, læses tilmeldingen grundigt igennem og fire bøger vælges ud fra de kriterier, læseren har sat. Bøgernes titler noteres under lånerens navn i jeres dokument og bøgerne flyttes til Cicero-temaet Dit Skræddersyede Bibliotek.

Pak bøgerne med en elastik omkring. Bøgerne er meget nemmere at transportere på den måde og samtidig viser det tydeligt til andre lånere, at de ikke kan tage bøger fra stakkene.
Ud fra erfaring med pakning, er elastikker af typen H-bånd 100 x 11 mm gode til formålet, som disse https://hcemballage.dk/products/h-band-100-x-11-mm-orange?_pos=3&_psq=h&_ss=e&_v=1.0

Vedlæg gerne et trykt postkort til bogstakken, ligesom et til- og fra kort på en gave, med lånerens fornavn og evt. initialer og seneste afhentningsdato. I Lyngby-Taarbæk er seneste afhentning en uge efter pakning. På bagsiden kan læseskrædderen skrive en lille hilsen og ønske god læselyst – det er en hyggelig detalje, der understreger den personlige betjening. TIP: Find print-selv postkort og bogmærker til formålet her eller nederst på siden.

Så er det tid til at give låneren besked om, at stakken står klar. Første gang man skriver, er det nødvendigt med lidt praktisk info: hvor de finder stakken, at de selv skal låne bøgerne og ikke mindst hvor vigtige deres tilbagemeldinger er.

Her er et bud på, hvordan en første mail kan se ud:

Kære Xxxx

Jeg har fået fornøjelsen af at være din læseskrædder - så hjertelig velkommen i Dit Skræddersyede Bibliotek! Jeg har fundet en stak bøger, som jeg håber, du kan lide – de ligger klar til dig på biblioteket og kan hentes til og med d. X/X.

Din bogpakke ligger i en hvid reol henne ved udlånsautomaten – husk at låne bøgerne ved automaterne, som du plejer.

Lidt om de fire bøger jeg har valgt til dig:

  1. En novellesamling der både er sjov og finurlig. De emner du kan forvente er hemmeligheder, ensomhed, fortid, mm.
  1. Science fiction om en astronaut der ved en frygtelig fejl bliver efterladt på en fjendtlig planet. Han må bruge alle sine evner og sit ukuelige humør til at overleve. Hæsblæsende og opløftende læseoplevelse med vild matematik, botanik og positiv psykologi. Glæd dig til at følge kampen for de ting vi andre tager for givet: vand, ilt, varme og mad.
  1. En krimi der foregår i Syditalien. Tænk drinks, arrogante rige amerikanere og kølig psykopati. Dette er en elegant feriekrimi – stærk og mørk som din espresso. Sprogligt er det en fest at læse, satirisk og forførende.
  1. En kort og stille roman om et menneske, der ikke gør meget væsen af sig. Men også en historie om at stå op for sig selv og samle sig efter en krise. God underspillet humor.

Jeg vil altid forsøge at ramme din smag efter bedste evne, men det er en stor hjælp hvis du har lyst til at skrive hvad du synes om bøgerne. Hvad var godt og mindre godt? Hvad er dine all time yndlingsbøger? Så kan jeg måske finde noget der ligner i stemning og stil.

Hvis der er en eller flere bøger du har læst før eller ikke ønsker at låne, kan du bare aflevere dem i afleveringsautomaten.

Du må endelig melde tilbage, hvis du har tid og lyst – jeg bliver en bedre læseskrædder af det!

God læselyst!
Xxxx

Nogle læseskræddere skriver en kort teaser for hver bog for at gøre læseren nysgerrig på stakken. Andre er mere kortfattede og skriver fx:

Denne gang får du en stor tysk forfatter, som heldigvis er fremragende nyoversat til dansk, den irske vinder af Man Booker prisen fra 2005, en sanselig japansk kærlighedsfortælling og en sart lille dansk roman med et skarpt og præcist sprog.

Foto af bogreol med bogpakker

Det er ikke et krav, men det er en god måde at arbejde med Læserservice og øve sig i skriftlig formidling – man kan med fordel bruge det igen i andre formidlingssammenhænge. Uanset om man skriver meget eller mindre er det vigtigt at læseskrædderen ikke fortæller, hvad låneren har fået i sin bogstak. Det adskiller Dit Skræddersyede Bibliotek fra reserveringer, læseklubber og andre services, som biblioteket yder. Låneren skal glæde sig og bliver nysgerrig, når de skal afhente en bogstak.

Hvis låneren ikke afhenter bogstakken inden for tidsperioden, skal I have en procedure for, hvordan dette håndteres. På Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne skriver læseskrædderen en mail for at minde låneren om bogstakken. Hvis låneren ikke svarer, afleverer vi bogpakken og gør dem passive i vores excel-ark.

Kære Xxxx

Da du ikke har afhentet din bogstak, får du lige syv dage mere – så frem til d. xx. Du må meget gerne melde tilbage, om du stadig er interesseret i at fortsætte i Dit Skræddersyede Bibliotek?

De bedste ønsker

Xxxx

Tilpasning og evaluering

Dit Skræddersyede Bibliotek er et formidlingsinitiativ, der kræver en del ressourcer, men tænk det som et initiativ, der giver læseskrædderne mulighed for at bruge deres formidlings-muskler og bruge Læserservice i hverdagen. Arbejdet gør at gode anbefalinger ligger i jeres friske erindring hele tiden, og I vil mærke, hvordan det smitter positivt af på de samtaler, I har med lånerne i jeres øvrige arbejde på biblioteket.

Det kan være godt at overveje hvor mange I skal være om opgaven og hvor mange abonnenter i ønsker i ordningen. Lad læseskrædderne mødes og udveksle erfaringer og evaluerer ordningen et par gange om året. På den måde får i en version af Dit Skræddersyede Bibliotek, der passer godt til jer og jeres bibliotek.

Grafik og materialer

Postkort Print selvPrint-selv postkort A4 i forskellige farver

Tryk for download
Bogmærker Print selvPrint-selv bogmærker A4 i forskellige farver

Tryk for download

Hvem kan du kontakte?

Dit Skræddersyede Bibliotek er udarbejdet af Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne.

Kontaktpersonerne er Minna Jørgensen Haddar, MINNH@ltk.dk & Louise Moerman Henriksen, LLARE@ltk.dk fra Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne.