Lille Frø - en biblioteksintroduktion
Tag med Lille Frø på tingfinderløb rundt i børnebiblioteket og lad indskolingsbørnene lære biblioteket at kende, så de ved, hvor de finder frem til de bøger, de allerhelst vil læse!
Aldersgruppe:
0-3. klasse
Antal:
En eller flere 0. og 1. klasser
Varighed:
1 time
Sådan gør I
Med billedbogen Lille Frø og en stak tingfinderkort under armen er du klar til at introducere de yngste skolebørn til børnebiblioteket.
Tjek ind (ca. 5 minutter)
Præsentér børn og voksne for dagens program med Lille Frø. Det kan fx være sådan her:
”Velkommen til ... Bibliotek. Vi skal en tur rundt i biblioteket. På turen er det vigtigt, at I lytter til, hvad vi fortæller, og at I er opmærksomme og ser jer godt omkring. Så vil vi finde et godt sted i biblioteket og lytte til historien om Lille Frø. Bagefter skal vi på tingfinderløb. Her skal vi se, om vi kan finde nogle af tingene fra billedbogen om Lille Frø.”
Rundvisning (ca.15 minutter)
Bibliotekar viser rundt i børnebiblioteket og går ned i magasin/lager, hvor bogen, som Lille Frø har tegnet i og evt. et billede eller en Lille Frø findes frem.
Højtlæsning (ca. 15 minutter)
Slut turen ved det sted, hvor børnene skal have historie. På Randers Bibliotek booker vi ikke et lokale, men den bibliotekar, der har rundvisningen, finder et godt højtlæsningssted og får børnene til at sætte sig ned.
Lille Frøs ”tingfinderkort” (ca. 10 minutter)
Vis børnene den sidste side i bogen med illustrationen af Lille Frøs museum. Forklar dem, at de nu skal rundt i børnebiblioteket og lede efter tingene på kortet. Når de har fundet den enkelte ting, skal de sætte et kryds på kortet.
Lad gerne børnene gå sammen to og to. Hvert par får et tingfinderkort og en blyant.
Følgende ting er på forhånd gemt rundt omkring i børnebiblioteket:
Genstandene placeres fx i montrer
- Lille Frø (fx hæklet frø)
- En bog, der er tegnet i
- En våd bog
- Farvekridt
- Et tog
- Gammel, smeltet telefon
- Brun lædertaske med tis
- Telefon med klippet ledning
- Meteor
- Evt. 3 malerier
Tjek ud (ca. 5 minutter)
Kald eleverne sammen og spørg, om de har fundet alle tingene. Spørg, hvad de synes var sjovt og overraskende ved dagens besøg. Klassen kan nu lege, låne bøger eller spise madpakker - eller måske ser I filmen Lille Frø?
Tak for i dag!
Forløbet er udviklet af Biblioteket i Randers
Det skal I bruge
Måske er du også interesseret i...
Forløb BogBox: Leg en bog - 9 temaer lige til at kaste sig over i samarbejdet mellem SFO og bibliotek. Arrangement, Leg med litteratur Læs selv Bogbanko: Sjov inspiration til bøger børn selv kan læse Viden om Børneinddragelse: Gennemarbejdet og afprøvet metodekit til at inspirere alle os, der er en del af et børnebibliotek