Bogturister
Lær børnene at orientere sig i børnebiblioteket, så de ved, hvor de finder de bøger, de allerhelst vil læse!
Som ægte bogturister med rygsække over skuldrene er børnene klar til at gå på opdagelse i børnebiblioteket. Bibliotekaren er rejseguide med den velkendte paraply over hovedet, så alle ved, hvor turen går hen. Undervejs på turen er der forskellige opgaver, der skal løses. Børnene tegner og skriver i et læsepas og får det stemplet, når de er klar til at udforske biblioteket på egen hånd.
Aldersgruppe:
4-6. klasse
Antal:
En eller flere 4.-5. klasser
Sådan gør I
Før besøget
- Find rygsække samt en paraply og sommerhatte
- I hver rygsæk er der farveblyanter, blyanter, 2 læsepas og 2 postkort
- Find evt. puder til brug under højtlæsning
Tjek ind (ca. 5 minutter)
Børnene præsenteres for dagens program, hvor de er Bogturister:
Velkommen til ... Bibliotek. I er turister i denne fantastiske bogverden. I skal igennem fire oplevelser: Først skal I på sightseeing med os, bagefter på udflugt på egen hånd (hold øje med, hvor vi går – for det skal I bruge senere). I skal også slappe af. Det hører sig til på en ferie. Og så skal I sende et postkort. Til slut får I et læsepas med stempel – hvis altså I klarer det hele!
I skal altså igennem fire ting: Sightseeing, udflugt på egen hånd, afslapning og postkort.
Børnene rejser to og to. Et rejsemakkerpar får udleveret to sommerhatte og en rygsæk med farveblyanter, blyanter, læsepas og postkort.
Sightseeing (ca.15 minutter)
Bibliotekaren er rejseguide med en paraply under armen. Præsentér bogturisterne for biblioteket. Vælg det, I synes, er det vigtigste at vise børnene i både skøn-, fagsamling og aktuelle udstillinger. Fortæl hvorfor bøgerne er placeret, som de er. Hvad kan børnene i børnebiblioteket? Hvor er gamerpc'erne? Hvor er der mest ro? Hvor kan de lege? Hvordan låner børnene bøger, film og spil?
Slut turen ved bibliotekets bedste højtlæsningsspot. Inden højtlæsningen tegner rejsemakkerne den rute, de lige har gået ind i rejsepasset. (ca. 3 minutter)
Udflugt på egen hånd (ca.15 minutter)
Rejseguiden fortæller, at børnene nu skal på udflugt, hvor de skal klare forskellige opgaver. Quizspørgsmålene læses højt, hvorefter børnene får 10 minutter til at løse quizzen. Vis evt. Læsepasset som big book. Hvis børnene kan nå flere opgaver, kommer de omkring rejseguiden og bliver hjulpet i gang.
Tanken er, at børnene kan arbejde videre med Læsepasset, når de kommer tilbage på skolen.
Afslapning ved bibliotekets bedste højtlæsningsspot (ca.10 minutter)
Højtlæsning af en billedbog, der handler om ferie. Det kan fx være Vitello rejser på charterferie af Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen, Bare numser på stranden af Annika Leone og Bettina Johansson, I garderoben - en bog for alle rejsende af Anna Bengtsson, eller ...?
Postkort (ca.10 minutter)
Nu skal I lave et postkort, som skal hænge her i børnebiblioteket. I skal tegne en oplevelse fra jeres besøg her i dag. Når I afleverer postkortet til mig, får I et stempel i jeres læsepas.
Tegneopgaven giver en fornemmelse af, hvad der har gjort særligt indtryk på børnene under deres besøg på biblioteket. Postkortene sættes op på opslagstavle i biblioteket til inspiration for andre.
Tjek ud (ca. 5 minutter)
Når børnene har afleveret postkort, rygsække og hatte, får de et stempel i deres Læsepas. Læsepasset tager de med sig hjem.
Børnene kan nu lege i biblioteket, låne bøger eller måske løse flere af opgaverne i Læsepasset?
Tak for i dag! Vi ses igen!
Det skal I bruge
Bogturist-Læsepas
Print læsepasset og lad børnene udfylde det, inden du giver det et stempel!Download Word-dokument
Postkort
Her er tre forskellige slags postkort. Og et blankt, som børnene selv kan tegne på.Download PDF
Måske er du også interesseret i...
Leg med litteratur, Leg med sprog Læs med HundeBanden derhjemme: Ser I HundeBanden på DR Ramasjang? Her kan I læse videre med HundeBanden og jeres egne pelsede venner. Arrangement Litterære temadage: Alfons Åberg og Harry Potter: Inviter børnefamilierne til en hel dag i Alfons Åbergs eller Harry Potters tegn! Betydningskompas: Vælg materialer sammen med børnene