Menu

Forstærk din læsning

Guidet Fælleslæsning er et koncept, som fokuserer på højtlæsning, samtale og samvær. Konceptet rummer imidlertid et stort potentiale for at inddrage andre elementer, som kan bidrage til at gøre læsningerne mere vedkommende og mindeværdige og skabe en stærkere oplevelse af sammenhæng mellem de enkelte mødegang.

Deltagere:
Læseguider

Her på siden finder du en masse andre eksempler på, hvordan du kan tilrettelægge og udvikle din læsegruppe, så stemningen og samtalerne hjælpes bedst muligt på vej. Mange af tiltagene anvender du måske allerede, men der er helt sikkert også forslag, som du aldrig har overvejet. Alle eksemplerne er taget fra rigtige læsegrupper. Gå på opdagelse og lad dig inspirere af andres erfaringer!

Opmærksomhedspunkter

  • Alle gør noget, men ingen gør det hele
  • Vær realistisk. Ét gennemført greb gør større indtryk end 4 halve forsøg
  • Diskutér din forberedelse med dine kollegaer og afprøv det evt. på dem først
  • Hvis du ønsker at arbejde med en performativ tilgang, så nævn det i beskrivelsen af forløbet, fx ”det er en læsegruppe med en sanselig tilgang” eller ”undervejs i læsegruppen anvender vi forskellige sanselige greb”
  • Alle inddragende og performative greb skal være frivillige for deltagerne

Katalog over performative greb

Vi har indgået samarbejde med en af Danmarks mest anerkendte kunstgrupper, Sisters Hope, som har udviklet en performativ og sanselig tilgang til Guidet Fælleslæsning, som de har navngivet Sensuous Reading. Sisters Hope har udviklet et katalog over tiltag, som du kan anvende for at forstærke din læsning.

Preview af kataloget Sisters hope - Sensuous readingSisters Hope - Sensuous Reading
Sensuous Reading er et inspirationskatalog med performative greb, der kan bruges supplerende ved Guidet fælleslæsning
 

Overgangen fra hverdag til læsesituationen

  • Lær deltagernes navne udenad
  • Vær parat i rummet før deltagerne kommer
  • Gør rummet indbydende fx med musik, lyssætning
  • Tilbyd gerne forfriskninger som kaffe/te og frugt/kage
  • Telefoner på lydløs

Anvendelse af andre medier, fx lyd og billeder

  • Medbring fotos eller malerier og ’læs’ dem, som om de var en tekst. Hvad lægger deltagerne mærke til? Hvilke tanker vækker billedet?
  • Afspil en sang (fx efter læsning af en novelle). Overvej at printe teksten og dele ud som et digt. I kan synge med eller bare nyde musikken. Vækker sangen minder eller følelser? Brug teksten som et digt.

Anvendelse af genstande, fx naturelementer, sansepåvirkning, memorabilia

Du kan gå meget grundigt til værks, hvor du arbejder med genstanden som et totem. Det vil sige, at genstanden introduceres og anvendes, så den bliver en fysisk repræsentation af læseforløbet. Du kan også gå legende til værks, hvor genstandene bruges som et inspirerende indspark til læsningen.

  • Medbring fx en sten, fjer eller anden genstand, som du synes bringer en ekstra dimension til læsningen. Jo mere gennemtænkt din genstand er – tænk især over, hvordan du præsenterer den – jo større værdi vil den få for deltagerne.
  • Medbring en række kort med påskrevne ord. Bed deltagerne vælge et ord, som har en særlig betydning i lyset af dagens læsning, og bed dem medbringe ordet næste gang, hvor I taler, om, hvilke ord, I hver især valgte.
  • Medbring små stofposer med duftende indehold, fx krydderurter, vat med essenser o.l.
  • Giv alle deltagerne en lille krukke med jord og blomsterfrø/-løg. Bed dem stille krukken et sted derhjemme og tænke på deres bedste oplevelser i læsegruppen, når de vander den.
  • Medbring genstande fra gamle dage – eller genstande som beskrives i teksten – og lad deltagerne sidde og fumle med dem. Inddrag dem i samtalen som en del af teksten.

Performative greb

  • Skriv et brev eller en mail til deltagerne forud for forløbet, så de oplever, at læsegruppen starter inden det første møde.
  • Bed deltagerne skrive et lille brev den sidste gang (du medbringer postkort eller papir til formålet), hvor de beskriver, hvad den vigtigste oplevelse i læsegruppen har været for dem. Brevet læses højt i plenum eller for en ven eller alene i naturen.
  • Hold en ’stilhed’ med deltagerne, inden læsningen går i gang. Vær stille mindst et minut, fortæl deltagerne, at de er velkomne til at have lukkede øjne, hvis de vil, og at stilheden slutter, når du går i gang med at læse højt. Effekten er, at du skaber et roligt og fokuseret rum som en klar kontrast til den travle hverdag uden for rummet.

Læseguider fortæller

Billede af borddækning

Billede af manilamærker med ord på et bordBillede af et brev der kommer ud af computerBillede af en duftposeBillede af en skål med krystallerBillede med foto af vaser og billede af brætspilBillede af sten som der er malet påBillede af en kvinde med mobiltelefon