Hop til hovedindhold

Forside

Forside »

Kreativ leg med historier

Læs, leg og vær kreativ!

Kreativ leg med historier er et læsekoncept udviklet til børn i 0.-3. klasse, som kobler læsning af en historie med et kreativt forløb. Børnene leger med historien og skaber deres egne løsninger på udfordringer, som personerne i historien står overfor. 

Forældre

Baggrund for konceptet

Kreativ leg med historier er inspireret af metoden Novel Engineering, der er udviklet i USA. Det er en metode, der inviterer børn ind i bøgernes verden og giver dem mulighed for at træne problemløsning, kreativitet og modet til at fejle, fordi det gør én klogere.

Kom i gang med konceptet

Sådan kommer du i gang med Kreativ leg med historier

Find eksempler på historier og lege under Materialer og grafik.

Hvad kræver det af os?

Lån en bog på biblioteket (find inspiration under Materialer og grafik), find sakse, limstift, tuscher mv. frem og indsaml evt. genbrugsmaterialer til at bygge ud af.

Samarbejde på tværs

I er altid velkommen til at besøge jeres lokale bibliotek og låne bøger, I kan læse sammen derhjemme.

Materialer og grafik

Trin for trin vejledninger til bøger og lege man kan bruge derhjemme:

Sallys far bander (- ad helvede til)
Af Thomas Brunstrøm. Sally vil rigtig gerne i Tivoli, men far siger, at det er for dyrt. Vil I hjælpe Sally med at få tjent penge nok til at komme i Tivoli og få hendes far til at holde op med at bande? Måske kunne I også selv tænke jer at tjene penge til at komme et sjovt sted hen?

Trin-for-trin-vejledning "Sallys far bander (- ad helvede til)" (PDF til print)

Nomerne - den magiske nom
Af Jan Kjær. Menza keder sig og kommer til at drille de andre nomer. En gammel nom hiver fat i Menza og siger, at han har glemt noget ude i skoven. Hvad er det Menza har glemt? Måske kan I også komme til at glemme det samme som Menza, når I keder jer?

Trin-for-trin-vejledning "Nomerne - den magiske nom" (PDF til print)

Bette Bøv, krudt og ukrudt
Af Anders Højen. Bette Bøv vil rigtig gerne hjælpe sin nabo hr. Lollefjord med at gøre hans have fin, inden hr. Lollefjord får damebesøg. Desværre er talemaskinen ikke ret god til at lave modsætninger – derfor kommer Bette Bøv til at lave unoder. Vi skal undersøge, hvad modsætninger og unoder er, og I skal selv lave jeres eget vendespil.

Trin-for-trin-vejledning "Bette Bøv, Krudt og ukrudt" (PDF til print)

Biblioteker

Baggrund for konceptet

Kreativ leg med historier er inspireret af metoden Novel Engineering, der er udviklet i USA. Det er en metode, der inviterer skoleelever ind i bøgernes verden og giver dem mulighed for at træne problemløsning, kreativitet og modet til at fejle, fordi det gør én klogere.

Kom i gang med konceptet

Sådan kommer du i gang med Kreativ leg med historier

Find eksempler på historier og lege under Materialer og grafik.

Hvad skal biblioteket?

  • Lav en aftale med en skoleklasse.
  • Følg trin-for-trin vejledningen (se under Materialer og grafik) og sørg for at få fat i bogen til forløbet.
  • Indsaml genbrugsmaterialer, find tuscher, farver og papir og evt. køb materialer, som er beskrevet i vejledningen. Dette kan også gøres i samspil med skolen, der er med i forløbet.

Samarbejde på tværs

Vi opfordrer til at involvere klassens lærer og aftale roller, så alle ved, hvem der gør hvad på forhånd.

Aftal evt. også, om læreren skal engagere elevernes forældre i forløbet.
De kunne fx inviteres til at komme og høre en præsentation af elevernes løsninger, eller eleverne kan tage deres løsning med hjem og vise frem. I vejledningen er der også forslag til, hvordan eleverne kan lege videre efter endt forløb.

Hvilke biblioteker tilbyder dette koncept?

Vejle Bibliotekerne tilbyder Kreativ leg med historier i 2021 og 2022.

Hvem står bag konceptet?

Kontaktpersonerne fra Vejle Bibliotekerne er Cæcilie Hald Møller og Anne Mølgård Svendsen.

De kan kontaktes på mail: CEHMO@vejlebib.dk og AENIE@vejlebib.dk eller telefonnr. 4042 8917.

Materialer og grafik

Trin for trin vejledninger og andre materialer til biblioteksmedarbejdere

Korte vejledninger - kom hurtigt i gang med læsekonceptet

De tre små grise og ulven (PDF til print)

Rumpemælk fra Afrika (PDF til print)

Drengen der fik ting i hovedet (PDF til print)

Deltaljerede vejledninger for forløb - fordelt på klassetrin

Forløb til 0. klasse: De tre små grise og ulven
Læs historien. Bagefter får eleverne til opgave at bygge deres egne grise og huse – men pas på! På et tidspunkt kommer ulven, og han er sulten! Det er op til børnene at redde grisene ved at bygge huse, der kan holde til ulvens pusten og prusten!

Trin-for-trin-vejledning "De tre små grise" (PDF til print)

Billede af gris (PDF til print)

Billede af ulv (PDF til print)

Forløb til 1. klasse: Rumpemælk fra Afrika af Erlend Loe
Læs historien. Marko vil have rumpemælk, men hans mor og far siger, at det findes ikke, for rumpemælk er ulækkert. Marko er dog sikker på, at det findes og smager godt. Hvordan tror I, rumpemælk smager? Og hvilket væsen tror I laver rumpemælken? Det skal vi sammen finde ud af.

Trin-for-trin-vejledning "Rumpemælk fra Afrika" (PDF til print)

ZIP-komprimeret mappe med billeder til brug i forløbet om "Rumpemælk fra Afrika" (ZIP-komprimeret mappe med PDF'er til print)

Forløb til 2. klasse: Vitello bygger en monsterfælde af Kim Fupz Aakeson
Læs historien. Bagefter skal eleverne bygge deres egne monsterfælder. Men pas på! Lige pludselig dukker der et monster op, og så må vi håbe, at fælderne virker!

Trin-for-trin-vejledning "Vitello bygger en monsterfælde" (PDF til print)

Forløb til 3. klasse: Drengen der fik ting i hovedet af Kasper Hoff
Læs starten af historien Drengen der fik ting i hovedet af Kasper Hoff. Eleverne skal hjælpe Karl og Ludvig med at gøre deres historie mega spændende, for hvis ingen gider læse historien om dem, dør de!

Trin-for-trin-vejledning "Drengen der fik ting i hovedet" (PDF til print)

Talebobler (PDF til print)

Forløb til mere læsning og leg på biblioteket, i skolen eller derhjemme:

Sallys far bander (- ad helvede til)
Af Thomas Brunstrøm. Sally vil rigtig gerne i Tivoli, men far siger, at det er for dyrt. Vil I hjælpe Sally med at få tjent penge nok til at komme i Tivoli og få hendes far til at holde op med at bande? Måske kunne I også selv tænke jer at tjene penge til at komme et sjovt sted hen?

Trin-for-trin-vejledning "Sallys far bander (- ad helvede til)" (PDF til print)

Nomerne - den magiske nom
Af Jan Kjær. Menza keder sig og kommer til at drille de andre nomer. En gammel nom hiver fat i Menza og siger, at han har glemt noget ude i skoven. Hvad er det Menza har glemt? Måske kan I også komme til at glemme det samme som Menza, når I keder jer?

Trin-for-trin-vejledning "Nomerne - den magiske nom" (PDF til print)

Bette Bøv, krudt og ukrudt
Af Anders Højen. Bette Bøv vil rigtig gerne hjælpe sin nabo hr. Lollefjord med at gøre hans have fin, inden hr. Lollefjord får damebesøg. Desværre er talemaskinen ikke ret god til at lave modsætninger – derfor kommer Bette Bøv til at lave unoder. Vi skal undersøge, hvad modsætninger og unoder er, og I skal selv lave jeres eget vendespil.

Trin-for-trin-vejledning "Bette Bøv, Krudt og ukrudt" (PDF til print)

Fagprofessionelle

Baggrund for konceptet

Kreativ leg med historier er inspireret af metoden Novel Engineering, der er udviklet i USA. Det er en metode, der inviterer skoleelever ind i bøgernes verden og giver dem mulighed for at træne problemløsning, kreativitet og modet til at fejle, fordi det gør én klogere.

Kom i gang med konceptet

Sådan kommer du i gang med Kreativ leg med historier

Find eksempler på historier og lege under Materialer og grafik.

Hvad skal skolen?

Lån bogen på biblioteket og følg trin-for-trin-vejledningerne, der findes under Materialer og grafik.

Indsaml genbrugsmaterialer, find tuscher, farver og papir og evt. køb materialer, som er beskrevet i vejledningerne.

Samarbejde på tværs

I kan kontakte jeres lokale bibliotek for at høre, om de vil samarbejde omkring et eller flere forløb.

Vi opfordrer også til at involvere elevernes forældre. De kunne fx inviteres til at indsamle genbrugsmaterialer eller komme og høre en præsentation af elevernes løsninger. Eleverne kan også tage deres løsning med hjem og vise frem.
I vejledningerne er der forslag til, hvordan eleverne kan læse og lege videre efter endt forløb.

Materialer og grafik

Trin for trin vejledninger og andre materialer til skolelæreren

Korte vejledninger - kom hurtigt i gang med læsekonceptet

De tre små grise og ulven (PDF til print)

Rumpemælk fra Afrika (PDF til print)

Drengen der fik ting i hovedet (PDF til print)

Deltaljerede vejledninger for forløb - fordelt på klassetrin

Forløb til 0. klasse: De tre små grise og ulven
Læs historien. Bagefter får eleverne til opgave at bygge deres egne grise og huse – men pas på! På et tidspunkt kommer ulven, og han er sulten! Det er op til børnene at redde grisene ved at bygge huse, der kan holde til ulvens pusten og prusten!

Trin-for-trin-vejledning "De tre små grise" (PDF til print)

Billede af gris (PDF til print)

Billede af ulv (PDF til print)

Forløb til 1. klasse: Rumpemælk fra Afrika af Erlend Loe
Læs historien. Marko vil have rumpemælk, men hans mor og far siger, at det findes ikke, for rumpemælk er ulækkert. Marko er dog sikker på, at det findes og smager godt. Hvordan tror I, rumpemælk smager? Og hvilket væsen tror I laver rumpemælken? Det skal vi sammen finde ud af.

Trin-for-trin-vejledning "Rumpemælk fra Afrika" (PDF til print)

ZIP-komprimeret mappe med billeder til brug i forløbet om "Rumpemælk fra Afrika" (ZIP-komprimeret mappe med PDF'er til print)

Forløb til 2. klasse: Vitello bygger en monsterfælde af Kim Fupz Aakeson
Læs historien. Bagefter skal eleverne bygge deres egne monsterfælder. Men pas på! Lige pludselig dukker der et monster op, og så må vi håbe, at fælderne virker!

Trin-for-trin-vejledning "Vitello bygger en monsterfælde" (PDF til print)

Forløb til 3. klasse: Drengen der fik ting i hovedet af Kasper Hoff
Læs starten af historien Drengen der fik ting i hovedet af Kasper Hoff. Eleverne skal hjælpe Karl og Ludvig med at gøre deres historie mega spændende, for hvis ingen gider læse historien om dem, dør de!

Trin-for-trin-vejledning "Drengen der fik ting i hovedet" (PDF til print)

Talebobler (PDF til print)

Forløb til mere læsning og leg på biblioteket, i skolen eller derhjemme:

Sallys far bander (- ad helvede til)
Af Thomas Brunstrøm. Sally vil rigtig gerne i Tivoli, men far siger, at det er for dyrt. Vil I hjælpe Sally med at få tjent penge nok til at komme i Tivoli og få hendes far til at holde op med at bande? Måske kunne I også selv tænke jer at tjene penge til at komme et sjovt sted hen?

Trin-for-trin-vejledning "Sallys far bander (- ad helvede til)" (PDF til print)

Nomerne - den magiske nom
Af Jan Kjær. Menza keder sig og kommer til at drille de andre nomer. En gammel nom hiver fat i Menza og siger, at han har glemt noget ude i skoven. Hvad er det Menza har glemt? Måske kan I også komme til at glemme det samme som Menza, når I keder jer?

Trin-for-trin-vejledning "Nomerne - den magiske nom" (PDF til print)

Bette Bøv, krudt og ukrudt
Af Anders Højen. Bette Bøv vil rigtig gerne hjælpe sin nabo hr. Lollefjord med at gøre hans have fin, inden hr. Lollefjord får damebesøg. Desværre er talemaskinen ikke ret god til at lave modsætninger – derfor kommer Bette Bøv til at lave unoder. Vi skal undersøge, hvad modsætninger og unoder er, og I skal selv lave jeres eget vendespil.

Trin-for-trin-vejledning "Bette Bøv, Krudt og ukrudt" (PDF til print)

Vidste du, at der også findes et tilbud til børn i alderen 0-6 år?

Bibliotekernes Sprogspor er bibliotekernes fælles indsats, som støtter sprogstimulering og tidlige læsefærdigheder.

Besøg Sprogsporet