
Den vigtige læsestund - materiale til forældremøder
Animationsfilmen 'Den vigtige læsestund' er beregnet til at blive sat i spil af fagprofessionelle, f.eks. i forbindelse med forældremøder og familiearrangementer på folkebiblioteker.
Målgruppen er forældre til børn 5-9 år, dvs. de ældste børnehavebørn og de yngste skolebørn.
Aldersgruppe:
3-6 år, 0-3. klasse
Varighed:
1 time
Sådan gør I
Ved at klikke på videoen accepterer du YouTubes vilkår for brug
Sådan kan du bringe filmen i spil
Der er mange måder at bruge animationsfilmen på. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at den indgår i en
relevant kontekst og på en eller anden måde sættes i spil, så de forældre, der ser den, får mulighed for at forholde
sig til filmens indhold.
Hvis filmen vises på et forældremøde, kan den blandt andet bruges som anledning til at fortælle om, hvilken hjælp
og inspiration forskellige fagpersoner i indskolingen eller i dagtilbuddet samt det lokale bibliotek kan tilbyde børnene og deres voksne. Det er samtidig en god anledning til at fortælle om eventuelle lokale indsatser.
Det anbefales i den sammenhæng at tale om, at det er en fælles opgave at styrke børnenes læseglæde. Hvad er
institutionens/skolens ansvar? Hvad er forældrenes ansvar? Og hvad er det fælles ansvar?
Filmen kan også bruges som udgangspunkt for en samtale i mindre grupper. Se forslag til gruppe spørgsmål i den vedhæftede vejledning.
Udover at vise filmen Den vigtige læsestund, kan I give forældrene en hand-out med hjem med 10 greb til at styrke læseglæden.
Filmen er produceret af animationsvirksomheden Tumblehead Animation Studio.
Det skal I bruge

Hand-out til forældre
Handout med gode råd til læsningen derhjemme. Denne vejledning til forældre er beregnet til uddeling i forbindelse med arrangementer, hvor filmen ses.Download PDF


’Den vigtige læsestund’ er blevet til med støtte fra Viborg Kommunes animationspulje og i et samarbejde mellem bibliotekerne/forvaltningerne i Viborg, Syddjurs, Holstebro, Odense, Vesthimmerland, Hjørring, Aarhus, Ikast-Brande, Næstved, Herning, Holbæk og Københavns kommuner.
Måske er du også interesseret i...
Viden om
Fritidslæsning har betydning for, hvordan børn klarer sig i skolen
Børn, der bruger deres fritid på at læse noget sjovt, klarer sig bedre i skolen. Af Sarah van Gellekom.
Leg med litteratur, Leg med sprog
Klar, parat, skolestart
På siden her kan du som forælder finde inspiration til skolestartsbøger, I kan læse derhjemme, og du kan få tips til at få gode samtaler om skoledagen.
Viden om
”Vi binder sløjfer” - når pædagoger og børn vækker bogens univers til live
Når pædagogen forbinder en læst bog med dagligdagen i samspil med børnene, så er det i høj grad dialogisk læsning, men hvorfor opfattes det ikke sådan? Om værdien af en bred sprogunderstøttende tilgang.