Hop til hovedindhold

Forside

Forside » Til biblioteker » Inspiration og idéer »

Online booktalks

Er du på udkig efter inspiration til online booktalks, der inddrager børnene aktivt undervejs? Her har du Vejle Bibliotekernes idéer til online booktalks, som involverer både emojis, effekter, Du-er-selv-hovedpersonen-bøger og quiz!
 

Målgruppe 1.- 6. klasse

Antal 10 - 30 børn

Varighed 30-45 minutter


Hvorfor aktiverende online booktalks?
Aktiverende online booktalks kan være et godt alternativ til fysiske booktalks på skoler eller på biblioteket. Fordelene ved online booktalks er, at hverken transport eller kalenderplanlægning skal stå i vejen for en inspirerende booktalk. Udfordringen ved online formidling kan være oplevelsen af, at skærmen skaber en afstand mellem biblioteksformidler og elever. En konsekvens kan være, at eleverne sidder passive hen, imens formidleren snakker og snakker. Idéerne herunder er med til at modvirke netop dette.  

Som bibliotek kan I vælge at lave online booktalks som optakt til læsekampagner som Sommerbogen og Vinterbogen, i forbindelse med FN’s Internationale Læsedag eller som et supplement til jeres almindelige booktalks.

Sådan gør du!

Forberedelse
Udvælg og forbered bøger fx fra eReolen GO til hvert klassetrinfx Gerne en blanding af spændende skønlitteratur, der breder sig over genrer/emner, fagbøger samt nogle gode quizbøger og Du-er-selv-hovedpersonen-bøger. Til mellemtrin/udskoling passer det med ca. 12 bøger i alt. Til indskolingen max 10. Tag gerne udgangspunkt i elevernes interesser i valget af bøger/genrer hvis der er mulighed for dialog med læreren før booktalken.

Brug du-er-selv-hovedpersonen-bøger!
Find gode passager i du-er-selv-hovedpersonen-bøger. Helst omkring valg og forhold som alle børn kan relatere til.
Eksempel: Hvad ville du gøre, hvis du som Mira pludselig skal tisse på tur med klassen i skoven:
A) Prøve at holde dig til I kommer tilbage til lejrskolen?
B) Tisse bag et træ?

Læs frem i bogen og husk den mest dramatiske konsekvens, så du kan fortælle om den. Inddrag også gerne en ”test dig selv”-del. Eksempelvis modighedstesten:
Hvad vil du gøre hvis du fandt en edderkop i din seng?
A) Skrige om hjælp?
B) Bære den uden for?
C) Klaske den med en avis?

(Begge eksempler er fra Mira på Lejrskole af Sabine Lemire).

Brug quizbøger!
Find sjove og spændende spørgsmål i quizbøger, gerne med relation til nogle af de temaer, der tages op i booktalken. I eksemplet Mira på lejrskole kan det være oplagt at inddrage et quizspørgsmål fra Sebastian Kleins dyrequizzer om kryb og kravl i skoven. 

Brug effekter!
Find effekter, der er centrale i nogle af de bøger, du fortæller om. I eksemplet Victor på holdet af Lars Bøgeholt Petersen, skal Victor vælge mellem, at mor renser hans blødende knæ med brintoverilte eller nøjes med at sætte et plaster på. Det at effekterne vises, er med til at bygge bro til elevernes egen erfaringsverden. 

3 forslag til effekter

Det praktiske

  • Aftal med læreren, at han/hun forinden sender dig et link til klassens online forum fx Google Meet eller Teams.
     
  • Afklar med læreren, om boooktalken skal have en særlig bestemt vinkel/bestemt tema, og om der er behov for en gennemgang af eReolen GO!
     
  • Aftal med læreren, at du nogle dage forinden sender et handout til eleverne med forsider af de bøger, du fortæller om. På arket er afkrydsningsfelter med smiley/poo-emojis.
     
  • Aftal med læreren, at han/hun sørger for, at eleverne sidder klar med et blankt A4 papir og kuglepen/tusch (ikke blyant).
     
  • Aftal varighed. For indskolingen ca. 30 minuttter. For mellemtrinnet ca. 45 minutter.


Afvikling
Gå ind i møderummet via det tilsendte link. Vent på at læreren lukker dig ind.
Bed børnene slå lyden fra og kameraet til. Vær selv opmærksom på at ”tale til” PCens kamera – det giver et større nærvær, at formidleren kigger på eleverne

Præsenter dig selv og fortæl evt. kort om eReolen GO, hvis bøgerne kan findes her. Vis handoutet, som alle eleverne har fået. Det er meningen, at eleverne kan krydse af i glad smiley- eller poo-feltet, alt efter om de synes de bøger, du fortæller om, lyder spændende eller ej. Opfordr til, at eleverne bagefter printer handoutet ud og hænger det op, så de kan huske bøgerne.

Fortæl at de selv skal være med til at vurdere bøgerne, og at det kan være sjovt for eleverne at se, hvad de hver især synes om de forskellige bøger. Fortæl også at der vil være spørgsmål til dem undervejs – fx hvor de skal være med til at vælge handlingen og quizspørgsmål. Eleverne svarer ved at skrive i chatten -pyt med stavefejl.

Ved de yngste elever i indskolingen kan chatten droppes og erstattes af mundtlig besvarelse/dialog. De yngste vil ofte gerne komme med tanker undervejs, og det kan der med fordel gives plads til, hvis tiden er til det.

Bed børnene starte med at tegne en glad smiley på den ene side af papiret og på den anden side en lort. Efter hver bog holdes en afstemning, hvor eleverne viser smiley/poo alt efter, om de synes bogen lyder spændende eller ej.

Dreng til online booktalk
Eleven på billedet har tegnet en smiley, der bruges i afstemningen mellem de præsenterede bøger.

Undervejs
Fortæl kort om hver bog. Gør din formidling levende, brug evt. lydeffekter, eksperimentér med stemmen, byg bro til elevernes verden ”kender I det, at….”.
Vær opmærksom på at vise bogens tykkelse, billeder og font. Vis flere bøger i serien eller vis bøger, som minder om den, du har fortalt om.
Husk afstemning efter hver bog.

Til du-er-selv hovedpersonen-bøgerne:
Fortæl handlingen op til valget. Læs ikke op, men fortæl fra hukommelsen. Stil spørgsmålet og bed børnene svare i chatten. Fortæl om den mest dramatiske konsekvens. Inddrag gerne test-dig-selv spørgsmål, som også besvares i chatten.

Quizspørgsmål kan i princippet tages løbende eller afslutningsvis, hvor der præsenteres forskellige quizbøger.

Afslutning
Spørgsmål på klassen med håndsoprækning på skærmen. Her er det ideelt, hvis læreren er ordstyrer. Evaluer med børnene, hvad de synes om booktalken.
Fortæl om mulighederne for at reservere og låne på biblioteket.
Bed gerne efterfølgende om feedback fra læreren. Brug hinanden til at udvikle nye tips og tricks.

Materialer

Skabelon til afkrydsning indskoling 10 titler (Word)
Skabelon til afkrydsning mellemtrin 12 titler (Word)
 

 

Vidste du, at der også findes et tilbud til børn i alderen 0-6 år?

Bibliotekernes Sprogspor er bibliotekernes fælles indsats, som støtter sprogstimulering og tidlige læsefærdigheder.

Besøg Sprogsporet