Menu

Brug bogen Drillepind i undervisningen

U-kedelig leg med lærdom! Sådan starter bagsideteksten på bogen Drillepind, som er skrevet af Marie Stegger Schmidt & Tobias Dybvad. Bogen Drillepind beskriver en række sjove karakterer, som vi alle genkender fra hverdagen - og måske i os selv - og forklarer i underholdende vendinger, hvad de betyder, og hvordan man genkender dem. Hvad er fx. en Regelrytter, Kong Gulerod og en Charmebøf? Alle karaktertyper er fortolket som farverige sjove illustrationer for at øge underholdningsværdien, så børn, der ikke har lært at læse endnu, også kan være med.

Aldersgruppe:
1-3. klasse, 4-6. klasse

Deltagere:
Skoleklasser

Varighed:
1 time

Sådan gør I

Forberedelse

Lån bogen Drillepind på biblioteket eller find den som e-bog på eReolen Go! Drillepind kan lånes i klassesæt via CFU i nogle kommuner. Det samme gælder Drillepind-spillekortene, som byder op til leg efter barnet har fået kendskab til karaktererne fra bogen.

Sæt i gang

Der er mange måder at bruge Drillepind på! Her er inspiration til, hvordan du kreativt kan bruge billedbogen og tilpasse det til de børn, du arbejder med.

Brug lyttelapperne

Vil du bruge Drillepind som højtlæsning, imens børnene bruger lyttelapperne og tegner? Karaktererne er meget billedskabende i sig selv. Vis børnene billederne efter du har læst en karakter op - får man noget med i billederne, der ikke findes i teksten? Til inspiration kan du printe nogle af karakterne til farvelægning her på siden under 'Materialer'.

Spillefugl?

Med Drillepind-spillekort, som kan lånes på CFU, kan der spilles to forskellige spil. Hvem er jeg? hvor spillerne udfordres til at tænke i figurernes karaktertræk og Drilleper, som kommer fra det klassiske Sorteperspil. Hvem vinder?

Lav rollespil

Lad børnene erfare bogen kropsligt. Lav rollespil, hvor I leger med de forskellige karakterers træk. Brug gerne forskellige rekvisitter fra billedbogen. Det kan fx. være en sut eller en krone. Del evt. klassen op i små grupper og arbejd på at fremføre en sketch eller et minteaterstykke for hinanden som afslutning på forløbet. Hvordan tror du, Kong Gulerod snakker eller går? Er Krudtuglen bange for, at Lyseslukkeren har en kort lunte? Hvad vil Dansemusen sige til Sludrechatollet?

I det kreative hjørne

Brug Drillepind tværfagligt. Hiv fat i en billedkunstlærer, så I sammen kan lave nogle af karaktererne som hånddukker. Brug eventuelt selvhærdende ler, blomsterpinde og stof og kast jer ud i opgaven med at forme Dansemusen, Drilleper eller en helt tredje karakter. HUSK! En Dansemus eller en Drillepind kan se ud på mange forskellige måder. Der er intet facit. Find på eksempler hvor de forskellige karakterer kommer i spil. Hvad sker der fx. når Dansemusen er ved tandlægen, og der pludselig vælter musik ud af klinikkens højttalere? Hvad sker der, når Løvemor møder Linselusen? Eller når Charmebøffen løber ind i Sladretasken?

Countdown til juleaften

I Drillepind er der 24 karakterer, og det er derfor oplagt at bruge den som en kalenderbog. Læs en karakter for hver dag i december frem til juleaften. Find tegnegrej frem og tegn de ting I kommer til at tænke på under oplæsningen. Hvordan mon en Krudtugle holder jul?

Vælg forskellige julesange. Skriv dem på små stykker papir og kom dem i en nissehue. Lad børnene skiftes til at trække en julesang og lad dagens karakter synge den! Måske er det En hård negl, der skal synge “På loftet sidder nissen med sin julegrød” - Hvordan mon det lyder? Når december er gået, har I en hel væg med alle karaktererne fra Drillepind. Måske den kan bruges i det nye år?

Det skal I bruge

Charmebøf
Farvelægningsark
Download billede
Drillepind
Farvelægningsark
Download billede
Krudtugle
Farvelægningsark
Download billede
Drillepind
Lyt til bogen
Lån elydbog
Drillepind
Læs bogen
Lån bog

Udviklet af forfatter Marie Stegger Schmidt.

Andre læselege I også kan prøve

Leg med litteratur Sprogfitness derhjemme: Sprog er noget, vi leger! Sprogfitness er sjove og lærerige sproglege, som styrker børns glæde ved sprog, læsning og læring samtidig med, at børnene får bevæget sig. Alder: 1-3. klasse Deltagere: Børn og deres voksne Varighed: 45 min. Leg med litteratur Quiz om Disney, Percy Jackson eller Harry Potter: Populære quizzer for hele familien. Alder: 4-6. klasse, 7-9. klasse Deltagere: Børn og voksne Varighed: 30 min. Leg med litteratur Tag dit tøj omvendt på eller spis cornflakes med juice: Et udfordringsark med udgangspunkt i Vitello. Alder: 1-3. klasse Deltagere: Børn 6 - 9 år Varighed: 45 min.