Forside » Til biblioteker » Inspiration og idéer »
Læs med tju-hej
Udviklet af Ikast-Brande Bibliotek
Målgruppe 1.-3. klasse
Antal 5-25 børn
Varighed ca. 15 minutter
Læs med tju-hej består ganske enkelt af en række bogmærker, der kobler læsning med en bevægelsesinstruks. Det kan være læs, mens du gynger eller læs, mens du står på et ben. Læs med tju-hej kan bruges som et afbræk i en ellers stillesiddende undervisning, som en aktivitet i skolernes læsebånd eller som del af en biblioteksintroduktion.
Ved at koble læsning med bevægelse opstår anderledes læseoplevelser, og vi prikker til læselysten på nye måder. Det gør ikke noget, om bogen læses halvt eller helt færdig. Det er koblingen mellem bevægelse og læsning, der er i centrum.
Sådan gør du
Forberedelse
- Find en stak letlæsningsbøger frem, mindst én pr. barn
- Print alle tju-hej-bogmærkerne, og fold dem. Der skal være ét bogmærke i hver bog
- Brug gerne det tomme bogmærke til at lave dine egne bevægelsesinstrukser. Tag udgangspunkt i de rammer netop din lokalitet tilbyder. Måske kan man rulle i græsset eller tage en tur på svævebanen, mens man læser?
Sæt i gang
- Alle børn vælger hver sin bog med en læse- og bevægelsesinstruks på. Når alle har forstået bevægelsesinstruksen, sætter den voksne tiden i gang.
- Efter ca. 3 – 5 minutter fløjter den voksne, og børnene bytter bøger til en ny bog med en ny instruks.
Afrunding
Læs med tju-hej afrundes ved, at børnene og den voksne sætter sig ned sammen (gerne på gulvet, op ad væggen eller omvendt på stolene) og slutter af med en fælles refleksion over læseoplevelsen.
Hvordan var det sjovest/ sværest/ mest hyggeligt at læse?
Hvor læste du bedst?
Hvordan vil du helst sidde/ligge/stå, når du skal læse?
Man kunne også...
Printe en stak tomme "udfyld selv" tju-hej-bogmærker og lade børnene finde på deres egne bevægelsesinstrukser
Materialer
Tju-hej-bogmærker (PDF til print)
"Udfyld selv" Tju-hej-bogmærker (PDF til print)
Vidste du, at der også findes et tilbud til børn i alderen 0-6 år?
Bibliotekernes Sprogspor er bibliotekernes fælles indsats, som støtter sprogstimulering og tidlige læsefærdigheder.