Menu

5 gode grunde til at læsetegneserier

Her finder du materialet "5 gode grunde til at læse tegneserier". Materialet findes i 3 forskellige versioner: én henvendt til lærere, én henvendt til forældre og én målrettet børn.

Aldersgruppe:
4-6. klasse

Sådan gør I

Materialet til lærere er målrettet dansklæreren og fungerer som faglig opbakning, når du ønsker at argumentere for, hvorfor tegneserier bør indgå i danskundervisningen – både som læsestof og som udgangspunkt for analyse og kreativt arbejde.

Materialet til forældre er udviklet med henblik på at kunne bruges af forældre, som vil bakke op om deres børns lyst til at læse tegneserier som fritidslæsning. Forældre og/eller lærere kan også tage materialet med på forældremøder og slå et slag for tegneserielæsning overfor andre forældre. Biblioteksfolk kan ligeledes medbringe materialet til familiearrangementer eller bruge det som en del af den generelle biblioteksformidling.

Materialet til børn giver børn argumenter for, hvorfor tegneserier også tæller som “rigtig læsning”. Den kan støtte dem, hvis de møder modstand fra voksne, som måske ikke kender tegneseriens kvaliteter – og som i værste fald afviser mediet som useriøst.

Det skal I bruge

5 gode grunde til at læsetegneserier - Lærere


Åbn webside

5 gode grunde til at læsetegneserier - Forældre


Åbn webside

5 gode grunde til at læsetegneserier -Børn


Åbn webside

Læs også artiklen: 10 grunde til at børn skal læse tegneserier

Martin Jensen fra Næstved bibliotek har sammen med tegneserieskaber Christine Reinwald skrevet artiklen til tegneseriemagasinet: Nummer 9. Martin var også medudvikler på "5 gode grunde til at læsetegneserier"
Åbn webside

Lyt også til Radio Rackham: Hvad kan vi lære af tegneserier?

Marianne Eskebæk som er forsker, formidler og formand for Dansk Tegneserieråd fortæller, hvad vi kan lære af tegneserier
Åbn webside

Måske er du også interesseret i...

Viden om Faglitteratur i fokus
Skab lyst til faglitteratur i skolen og på biblioteket.
Alder: Skolebørn
Forløb Læsedysten
Dyst med hinanden om de sjoveste læseudfordringer.
Alder: 0-3. klasse, 4-6. klasse Varighed: Flere uger
Viden om Den litterære identitet skal tilbage - En kommentar til PIRLS-undersøgelsen og folkebibliotekernes læsemodel
Læsekompetence og læselyst.
Alder: 4-6. klasse, 7-9. klasse