LÆS, MÆRK, GØR! Verdensvendt litteraturforløb
Drømmer du om, at eleverne viser mere engagement i litteraturundervisningen?
Er du optaget af, hvordan elevernes umiddelbare møde med litteraturen kan være afsæt for deres aktive deltagelse og kritiske stillingtagen?
Har du lyst til at eksperimentere med nye tilgange til litteraturundervisningen?
Skønlitteratur kan vække følelser og åbne et emne på en anden måde end faglige tekster. Læringsvejledere/skolebibliotekarer, lærere og biblioteksformidlere arbejder sammen om et forløb i skolen, der engagerer eleverne i samfundsaktuelle emner. Gennem en handlerettet tilgang til litteraturarbejdet får eleverne mulighed for at producere debatskabende indhold affødt af de temaer, den skønlitterære tekst bringer i spil.
Aldersgruppe:
7-9. klasse
Antal:
En klasse eller årgang
Varighed:
Flere måneder

Kom i gang
I forløbet LÆS MÆRK GØR! kobles læsning og demokratisk deltagelse i et praksisnært forløb, forankret i skolernes PLC (skolebiblioteket). Undervisningsforløbet munder ud i en aktiv handling eller et produkt, som eleverne selv vælger, og som formidles på det lokale folkebibliotek.
Det handler om at vise eleverne, at skønlitteratur kan være vedkommende, skabe samtale og om at give indsigt i andre verdener. Derudover handler det om medbestemmelse og mulighed for at handle på de temaer, litteraturen bringer i spil.
Fase 1 På bibliotek eller skolebibliotek
Som forberedelse til første fase er det vigtigt at sørge for, at der er et bredt udvalg af ungdomsromaner til rådighed, som til sammen tilbyder et varieret udvalg af temaer og sværhedsgrader. Vær også opmærksom på, at romanerne - udover at være til stede i papirformat - også gerne må kunne tilgås som lyd- og e-bøger. Romanerne skal være til rådighed i flere eksemplarer, da eleverne læser og arbejder med deres udvalgte roman i grupper.
Hos CFU kan skolen låne bøger i flere eksemplarer, ligesom man kan supplere med bøger fra egne samlinger på henholdsvis skole- og folkebibliotek.
Første del af forløbet foregår på skolen eller på biblioteket, hvor bøgerne vælges. Det kan fx være ved:
- Booktasting
- Booktalk
- Date en bog
Booktalks i fede formater
Find den booktalk, der passer dig bedst.
Book tasting - som var det en treretters menu!
'Book tasting' handler om at give børnene smag for bøger. Hvad gør en bog spændende, og kan man dømme en bog på dens omslag?
Inspiration til temaer:
Her er det centralt, at der vælges temaer, der er vedkommende for målgruppen. F.eks.:
- Socialklasser/social arv
- Klimaforandringer
- Religion/sekter
- Mistrivsel/psykisk sygdom
Oversigt over romaner, temaer og eksempler på aktioner; se under Materialer og grafik.
I denne fase bestilles bøger, og forløbet på skolen frem til afslutningen/fernisering på det lokale bibliotek planlægges.
Fase 2 På skolen (periode på 1-2 mdr.)
Der arbejdes med romanerne i danskundervisningen.
Eleverne har bl.a. arbejdet med udvalgte litteraturdidaktiske greb med inspiration fra de to lærerhåndbøger: “Grib litteraturen” og “Grib litteraturen 2” (red. Ayoe Quist Henkel), der netop har fokus på litteraturlæsning som afsæt for dialog og refleksion, og hvor litteraturen kan være med til at stille spørgsmål til vores syn på verden, vores værdier og retning i livet.
Under “Materialer og grafik” kan du se nogle af de materialer, som lærerne har anvendt.
Fase 3 På biblioteket
Produkter/handlinger/happenings fremvises på biblioteket og/eller lokalt i byen.
Fernisering på biblioteket, hvor alle involverede lærere, elever, biblioteksmedarbejdere samt forældre, ledelse og byens borgere inviteres.
Fase 4 På skolen
Efterspil: Udstillingen kommer tilbage til skolen, hvor alle elever har lejlighed til at opleve.
Modtagere
Målgruppen for forløbet er børn i 6.- 7. og 8. klasse.
En sekundær målgruppe er biblioteksbesøgende, der møder elevernes produkter/aktioner i biblioteksrummet eller i byen. På den måde bygges der bro mellem skolen og biblioteket.
Det lokale bibliotek bliver en forlængelse af skolerummet og giver elevernes arbejde en plads og en stemme i et offentligt rum uden for skolen.
Hvad skal skolen?
Som dansklærer arbejder man i dette forløb med en tilgang til litteraturen, hvor målet ikke er viden om genrer og litterære begreber eller anvendelse af analysemodeller. Man forlader den analytiske tilgang til værket for i stedet tage afsæt i elevernes umiddelbare møde med teksten og inspirere til undersøgende aktiviteter, som giver eleverne mulighed for at engagere sig i litteraturen og de temaer, den beskriver.
I dette forløb anbefales en god kontakt mellem skolen og det lokale bibliotek. Læreren planlægger/udvikler og udfører selv forløbet i samarbejde med læringsvejlederen (og eleverne undervejs). Folkebiblioteket faciliterer fernisering ved forløbets afslutning og booktasting eller booktalk ved opstart.
Forslag til fordeling af roller
Fase 1: På bibliotek eller skolebibliotek
Biblioteksformidler, skolebibliotekar og dansklærer kan med fordel samarbejde om udvælgelse og bestilling af romaner til forløbet, ligesom biblioteksformidleren og/eller skolebibliotekaren kan stå for afholdelse bogudvælgelsen og planlægning af hvilke aktiviteter, der bedst understøtter eleverne i deres romanudvælgelse.
Fase 2: På skolen
Det er primært dansklæreren, der står for planlægning af undervisningen og udvælgelse af litteraturdidaktiske greb, som understøtter eleverne i deres læsning og refleksioner over teksterne.
Fase 3: På biblioteket
Biblioteksformidleren står for planlægning og organisering af udstilling/fernisering på lokalbiblioteket.
Fase 4: På skolen
Lærer og PLC-medarbejder laver aftale om udstilling på skolen.
Materialer og grafik
Forældrebrev og samtykkeerklæring
Idéer til handlinger og produkter i forløbet
PowerPoint 7. årgang LÆS, MÆRK, GØR!
LÆS, MÆRK, GØR! Verdensvendt litteratur plakat
Litteraturforslag til elevernes læsning
Litteraturforslag til 6. klasse
Litteraturforslag til 7. klasse
Litteraturforslag til 8. klasse
Litteratur til underviser
- “Grib litteraturen ” af Ayoe Quist Henkel, Jan Frydensbjerg, Ulla Maria Michaelsen, Anja Christina Houlind Simonsen og Janne Terese Jakobsen
- “Grib litteraturen 2” af Ayoe Quist Henkel, Jan Frydensbjerg og Anja Christina Houlind Simonsen
Hvem kan du kontakte?
Louise Hoppe Rasmussen, biblioteksformidler i Aarhus Bibliotekerne
Mail: lohr@aarhus.dk
Janne Møller Nielsen skolekonsulent Børn og Unge, Aarhus Kommune
Mail: jani@aahus.dk
Baggrund for konceptet
Aarhus Bibliotekerne og Børn og Unge og Aarhus Kommune har i samarbejde med vejledere og lærere på Tranbjergskolen udviklet forløbet LÆS, MÆRK, GØR! Verdensrettet litteraturforløb. Hensigten er at koble litteratur/læsning med demokratisk deltagelse i et praksisnært forløb i danskundervisningen, forankret i skolens PLC/skolebibliotek i tæt samarbejde med det lokale folkebibliotek. Forløbet bygger på et håb om og en tro på, at en handlerettet- og verdensvendt tilgang til litteraturlæsning i udskolingen kan være med til at højne deltagelse, samtaler, diskussioner og debat i klassen, på biblioteket og ude i samfundet.
Forløbet tager afsæt i følgende undersøgelser:
Den seneste PIRLS-undersøgelse (2021) viser, at børn i 4. klasse har svært ved at fortolke tekster og læse kildekritisk. Desuden viser undersøgelsen, at færre og færre oplever en glæde ved at læse. Det er det dårligste resultat nogensinde.
Børn og unges læsning 2021 (5.-8. klasse) understøtter dette og viser desuden, at flere børn og unge ville læse mere, hvis bøgerne handlede om emner, der interesserede dem.
Dansk ungdoms fællesråds demokratianalyse (2022) viser, at halvdelen af unge (16-25) har en lav demokratisk selvtillid.
LÆS, MÆRK, GØR! Verdensvendt litteraturforløb i skolen er støttet af Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre 2023 under Slots- og Kulturstyrelsen.
Læs mere om projektet i artiklen her: LæringsCentret_nr 2. (s. 29 - 31)