Menu

DIN FREMTID NU

Projektet Din Fremtid Nu er et samtalekoncept udviklet af Frederikssund Bibliotekerne, der benytter sig af UNESCOs begreb om Futures Literacy.   Projektet blev afviklet i perioden februar 2024 til juli 2025 med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje. 

Aldersgruppe:
Unge, Voksne

Antal:
15-25

Varighed:
Flere måneder

Hvad er en samtalecafé?

En samtalecafé er et struktureret rum for dybdegående samtaler om fremtiden og samfundsrelevante emner baseret på UNESCOs begreb om Futures Literacy.  

I en tid med hurtige meninger og dårlig debatkultur på nettet, tilbyder konceptet: 

  • Et analogt frirum med fokus på den gode samtale 
  • Struktureret dialog baseret på litteratur, film eller foredrag 
  • Fællesskab i øjenhøjde 
  • Fokus på fremtiden som redskab til at forstå nutiden 

Futures Literacy som metode

  • Et redskab til refleksion og handling
  • Åbner op for forestillingen om flere mulige fremtider
  • Udfordrer vanetænkning og normer
  • Styrker demokratisk dannelse og handlekraft

Futures Literacy gør os bedre til at navigere i en kompleks og foranderlig verden -som individer og som samfund. 

Futures Literacy handler om at udvikle evnen til at forestille sig og navigere i fremtiden. Metoden hjælper deltagerne med at udfordre deres antagelser om fremtiden og opdage nye perspektiver.

En konkret øvelse, der ofte fungerer godt i begyndelsen af samtalecaféen er Polak Game, hvor deltagerne placerer sig i rummet afhængigt af, om de ser fremtiden som positiv eller negativ, og om de føler, de har kontrol over den. Øvelsen er et godt afsæt for spændende refleksioner over deltagernes individuelle forestillinger om fremtiden.

Andre øvelser inkluderer:

  • Sandsynlig, Ønskværdig, Alternativ, Nyt Perspektiv: Deltagerne diskuterer forskellige fremtidsscenarier ud fra, hvad de anser som sandsynligt eller ønskværdigt. En typisk samtalecafé indeholder elementer af alle fremtidsscenarier.
  • Scenariekort: Deltagerne forholder sig til fremtidsscenarier inden for temaet og trænes i at blive i scenariets verden med kuraterede spørgsmål.
  • Billeder, musik, håndarbejde, mad: Brug af sanselige stimuli til at fremkalde associationer og åbne for nye tanker.

Din rolle

Traditionelt har biblioteket altid været et neutralt mødested. Som facilitator for samtalecafé repræsenterer du en evolution mod:  

  • Kurateret indhold - Du redigerer ikke kun, men vælger aktivt perspektiver 

  • Faciliteret dialog - Du guider samtaler, frem for at informere 

  • Borgerinddragelse - Deltagerne bliver medskabere af bibliotekets indhold 

  • Samfundsengagement – Du tager ansvar for demokratisk dannelse 

Facilitatorens grundregler: 

  1. Stil åbne spørgsmål - Undgå ja/nej svar 

  1. Udfordrer antagelser - "Hvorfor tror du det?" 

  1. Skab balance - Sørg for at alle får taletid 

  1. Gå forrest - Vær ikke bange for at dele dine egne refleksioner 

  1. Hold fokus - Bring samtalen “back to the future” 

Formidling af svære emner - såsom verdensmålene:

Start med konkrete og nære eksempler, som deltagerne kan relatere til. Anvend åbne spørgsmål, der inviterer til refleksion, fx: "Hvordan påvirker klimaændringer din hverdag?", “Hvad får dette dig til at føle?”, etc.

Skab psykologisk tryghed ved at understrege, at der ikke findes forkerte svar.

Brug visuelle og kreative metoder som billeder, kort eller storytelling for at gøre emnerne mere håndgribelige.

Samtalecaféen kan omhandle alt mellem himmel og jord - så længe emnet er samfundsrelevant.

Målgruppe

Samtalecaféerne blev oprindeligt skabt for digitalt udsatte borgere, men vi har erfaret, at de har værdi for en langt bredere målgruppe. I dag omfatter deltagerne:

  • Ældre borgere med begrænsede digitale færdigheder
  • Unge og voksne, der oplever barrierer i den digitale verden eller som savner analoge samtaler
  • Personer med kognitive, motoriske eller sensoriske udfordringer
  • Alle borgere, der ønsker at reflektere over fremtidens udfordringer og muligheder

Forestil dig et samtalerum, hvor der både er plads til Erik på 72, der altid har skrevet breve i hånden, men nu kæmper med at bestille tid hos lægen digitalt, Fatima, en ung mor, som føler sig overvældet af den digitale verden, når hun skal hjælpe sine børn med skolearbejde, samt Kim på 52, der er politisk interesseret, men som står af på tonen i kommentarsporene på facebook. Alle tre har brug for et trygt rum til at dele erfaringer og lære af hinanden.

For at nå de rette deltagere, kan man:

  • Samarbejde med biblioteker, borgerservice og lokale organisationer
  • Opsætte plakater og flyers på offentlige steder
  • Benytte mund-til-mund-metoden og lokale sociale medier
  • Udforme letforståelige invitationer, gerne med visuelle elementer

Samarbejdspartnere

For at sikre en bred målgruppe og opnå lokal opbakning kan biblioteket samarbejde med forskellige aktører i lokalsamfundet:

  • Borgerservice – Kan hjælpe med at formidle cafétilbuddet til digitalt udsatte borgere.
  • Jobcentre – Kan anbefale samtalecaféer til ledige borgere, der har brug for netværk og refleksion om fremtiden.
  • Sprogcentre – En oplagt samarbejdspartner, hvis samtalecaféen også skal inkludere nytilkomne borgere.
  • Ungdomsuddannelser - Evnen til at forestille sig fremtiden og samtale om den kan være relevant for flere fag, eksempelvis innovation, samfundsfag, dansk. Undersøg om et samarbejde er muligt med de lokale ungdomsuddannelser.
  • Ældre Sagen – Kan hjælpe med at tiltrække seniorer, der ønsker et analogt samtalebaseret fællesskab.
  • Frivilligcentre – Kender lokale, der kan have interesse i at deltage i caféerne.
  • Ungdomshuse & Studenterorganisationer – Hvis målgruppen udvides til unge voksne, kan studiemiljøer være relevante.
  • Kirker & Menighedshuse – Kan hjælpe med rekruttering, især blandt ældre borgere.

Eksempel på en samtalecafé

udkast til programudkast til programbillede, der viser øvelse 2Et billede, der beskriver øvelse 3 i forløbetLæs meget mere under 'Materialer.'

Bagom projektet

Et billede, der viser forandringsteori

Læs hele forandringsteorien her: Din Fremtid Nu Opsamling på erfaringer

Læs COWIs kerneindsigter i målgruppen: 6 kerneindsigter om digitalt udsatte COWI

Læs mere om Futures Literacy-metoden i projektet SAMMEN OM FREMTIDEN

Næste skridt

  • Start småt: Prøv konceptet med kolleger først. 

  • Vælg et konkret emne: F.eks. klima, AI, demokrati eller ligestilling. 

  • Book lokale og tid: Vi anbefaler 2 timers caféer.  

  • Invitér deltagere: Find din målgruppe og eventuel samarbejdspartner. 

  • Evaluér og justér løbende: Hver gang bliver bedre end den forrige. 

Materialer

Øvelseskataloget er lavet, så det kan printes og foldes til en A5. Derfor vender nogle af øvelserne på hovedet. Vil du læse dem online, bruger du bare "roter"-tasten eller (Ctrl +]) i dokumentet. Plakater og øvelser kan både printes hver for sig eller samlet med plakat på forsiden og øvelser på bagsiden.

PLAKATER

ØVELSER

PLAKATER+ØVELSER

Fold dit katalog

FØLGEBREV DIN FREMTID NU

Bib-forum 2024 Din Fremtid Nu

Kontakt

Kontakt projektleder Signe Feldmeier på si045@frederikssund.dk.