Menu

Sammen om skolestart »

Året rundt med Læsefidusen

Læsefidusens årshjul er fyldt med aktiviteter, der kan give barnet lyst til at lege og eksperimentere med bogstaver, tal, ord og fortællinger sammen med sine forældre.

Skift årstid

Efterår

Yndlingsbogen

Yndlingsbogen skaber fælles opmærksomhed på det at have en yndlingsbog. Gå på opdagelse efter yndlingsbøger på biblioteket. Brug dialogisk læsning og print et bogmærke, der understøtter Læsefidusens BOGSAMTALE. Læs to eventyr sammen.

Sommerposen

Aktiviteterne i SOMMERPOSEN retter fælles opmærksomhed på de fire årstider. Sammen med barnet går vi på opdagelse i naturen. Brug Læsefidusens Sommer-brev, - bingo og -bogjagt og nyd de gode bøger om SOMMER.

Kalenderen

Aktiviteterne i KALENDEREN sætter fokus på begrebet tid. Sammen med barnet skaber vi en forståelse for årets begivenheder. Leg med kalenderen til at skabe dialog om tid og tæl dage, uger og måneder.

Bogværkstedet

Aktiviteterne i BOGVÆRKSTEDET skaber en fælles opmærksomhed på produktion af bøger til barnets eget bibliotek. Brug Læsefidusens ABC og andre ABC’er som model til at skabe barnets personlige ABC.

Stor & lille

Lillefidusen er den lille og Læsefidusen er den store. Sammen går de vejen fra børnehave til skole. Brug STOR OG LILLE-aktiviteterne til at skabe dialog om skolestart.

Efterårsposen

Aktiviteterne i EFTERÅRSPOSEN retter en fælles opmærksomhed på de fire årstider. Sammen med barnet går vi på opdagelse i naturen. Brug fidusernes efterårs-brev, -bingo og -bogjagt og nyd de gode bøger om EFTERÅR.

Kalenderen

Aktiviteterne i KALENDEREN sætter fokus på begrebet tid. Sammen med barnet skaber vi en forståelse for årets begivenheder. Leg med kalenderen til at skabe dialog om tid og tæl dage, uger og måneder.

Bogværkstedet

Aktiviteterne i BOGVÆRKSTEDET skaber en fælles opmærksomhed på produktion af bøger til barnets eget bibliotek. Brug Læsefidusens ABC og andre ABC’er som model til at skabe barnets personlige ABC.

Bogstavbutikken

BOGSTAVBUTIKKEN skaber er fælles opmærksomhed på det at lege og bruge bogstaver som barnets byggeklodser. Vi leger butik med Læsefidusens kodebrikker. Print også dit eget navneskilt.

Vinterposen

Aktiviteterne i VINTERPOSEN retter fælles opmærksomhed på de fire årstider. Sammen med barnet går vi på opdagelse i naturen. Brug Læsefidusens Vinter-brev, - bingo og -bogjagt og nyd de gode bøger om VINTER.

Kalenderen

Aktiviteterne i KALENDEREN sætter fokus på begrebet tid. Sammen med barnet skaber vi en forståelse for årets begivenheder. Leg med kalenderen til at skabe dialog om tid og tæl dage, uger og måneder.

Bogværkstedet

Aktiviteterne i BOGVÆRKSTEDET skaber en fælles opmærksomhed på produktion af bøger til barnets eget bibliotek. Brug Læsefidusens ABC og andre ABC’er som model til at skabe barnets personlige ABC.

Ordjagten

ORDJAGTEN skaber fælles opmærksomhed på bogstavskrift! Barnets voksne viser hvordan ord bliver født af bogstaver. Gå på jagt efter navne eller ord på ordkort – eller i en bog.

Forårsposen

Aktiviteterne i FORÅRSPOSEN retter fælles opmærksomhed på de fire årstider. Sammen med barnet går vi på opdagelse i naturen. Brug Læsefidusens Forårs-brev, - bingo og -bogjagt og nyd de gode bøger om FORÅR.

Kalenderen

Aktiviteterne i KALENDEREN sætter fokus på begrebet tid. Sammen med barnet skaber vi en forståelse for årets begivenheder. Leg med kalenderen til at skabe dialog om tid og tæl dage, uger og måneder.

Bogværkstedet

Aktiviteterne i BOGVÆRKSTEDET skaber en fælles opmærksomhed på produktion af bøger til barnets eget bibliotek. Brug Læsefidusens ABC og andre ABC’er som model til at skabe barnets personlige ABC.

Til formidlere

Hvis man som bibliotek vil understøtte barnets skolestart er der rige muligheder året rundt. For at give jer overblik over mulighederne og lette planlægningen af tilbuddene i netop jeres kommune, har vi lavet disse to værktøjer til jer: Formidlerårshjul (A3) og Planlægningsværktøj (A3).

Der er forskel på familier. Nogle familier møder vi på biblioteket, nogle møder vi hos boghandleren, og andre familier møder vi bedst i deres nærmiljø.

For at sikre os, at vi har tilbud til alle, er der i projektet tænkt aktiviteter ind, som både kan foregå på biblioteket, i en boghandel og i lokalmiljøer, hvor der måske ikke er et bibliotek, men til gengæld klubber eller en egentlig boligsocial indsats. Vi understøtter bedst barnets skolestart sammen – på tværs af fagligheder.

Derfor finder I her formidlingsmaterialer, som kan bruges til at etablere samarbejde.

Se også Egmont Fondens refleksionsværktøj for fagprofessionelle omkring skolestarten.

Formidlingsmaterialer til biblioteker:

Formidlingsmaterialer til dagtilbud og skoler:

Formidlingsmaterialer til boghandler og klubber: