Aktuelt
Nyhedsbrev
Nyhedsbrev Juni 2025
Sprog- og Læsesporet ønsker alle en god sommer!
Arrangement, Leg med litteratur
80 år med mumitroldene
Hent inspiration til at fejre 80 år med Janssons mumiunivers.
Viden om
Barnets sprog
Film og oversigter over barnets sproglige udvikling, samt materialer om hvordan du kan understøtte børns sprog.
Leg med litteratur
BOGglad
Gør børn i dagtilbud, SFO’er og fritidsklubber glade for bøger.
Viden om
Én mail om ugen en kort periode. Tonsvis af inspiration og viden om børns læsning
Nyhedsbrevsforløb til forældre.
Viden om
Flersprogede børn
Find inspiration og materialer på flere sprog.
Leg med sprog, Viden om
Gode apps
Råd om at vælge apps og finde gode steder med inspiration og tips til børnesikring af enhederne.
Forløb, Leg med sprog
Hectors dag i dagplejen
Det er Hvidovre Bibliotek, der har udviklet forløbet Hectors dag i dagplejen, som består af velkendte og hverdagsnære historier og billedkort til børn i dagplejen.
Viden om
Hurtige sprogtips
Plakater og film, der giver dig et hurtigt overblik over strategier og andre tips til hverdagen.
Viden om
Læreplanstema: Alsidig personlig udvikling
Find inspiration til aktiviteter og bøger der taler ind i læreplanstemaet Alsidig personlig udvikling.
Viden om
Læreplanstema: Kommunikation og Sprog
Find inspiration til aktiviteter og bøger der taler ind i læreplanstemaet Kommunikation og Sprog.
Viden om
Læreplanstema: Krop, sanser og bevægelse
Find inspiration til aktiviteter og bøger der taler ind i læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse.
Viden om
Læreplanstema: Kultur, æstetik og fællesskab
Find inspiration til aktiviteter og bøger der taler ind i læreplanstemaet Kultur, æstetik og fællesskab.
Viden om
Læreplanstema: Natur, udeliv og science
Find inspiration til aktiviteter og bøger der taler ind i læreplanstemaet Natur, udeliv og science.
Viden om
Læreplanstema: Social udvikling
Find inspiration til aktiviteter og bøger der taler ind i læreplanstemaet Social udvikling.
Viden om
Læs og fortæl i dagtilbuddet
Inspiration til højtlæsning og fortælling.
Viden om
Læsekultur - et begreb i flertal
Satsningen om læsekultur blev igangsat i efteråret 2023 og er et indsatsområde i Nationalt Videncenter for Læsning.
Kampagne, Viden om
Nøj, det' for børn til biblioteker
Det er ren nostalgi! Tag et dyk ned i både den gamle og den nye børnekultur med DR.
Podcast, Viden om
Podcast: Bog rimer på sprog
Podcastserie om små børns sprog og bøger.
Podcast, Viden om
Podcasts til forældre og børn
Et udvalg af de bedste podcasts om bøger og læsning.
Kampagne
Read Hour
Vær med til at fejre Read Hour på FN's internationale læsedag.
Leg med sprog
Rim og rems med Børste og Biblioteket i dagpleje, vuggestue og børnehave
Så skal der rimes, remses og leges med sproget!
Leg med sprog
Rim-leg
Inspiration til leg med rim og remser.
Leg med sprog, Viden om
Sang og musik
Film og andre materialer der kan få jer i gang med at synge og bruge musik sammen.
Viden om
Sprogmiljøer
Inspiration til indretning af sprogmiljøer - udendørs og indendørs.
Viden om
Sprogsporet er nomineret til Astrid Lindgren Memorial Award 2023 og 2024
Det er et flot signal om betydningen af litteraturformidling også for de alleryngste børn, at Bibliotekernes Sprogspor for de 0 til 6-årige hele to år er indstillet til børnelitteraturens svar på en Oscar.
Forløb
Sprogstart 1-3 år
Her finder du sproglege, fokusord og billedbogssnakke til de forskellige billedbøger, der er med i Sprogstart 1-3 år.
Forløb
Sprogstart
Styrk sproget med Sprogstart! Med Sprogstart 1-3 år og Sprogstart 3-6 år giver biblioteket børn i dagpleje, vuggestue og børnehave gode muligheder for at styrke deres sprogforståelse og sprogbrug gennem fælles litteraturoplevelser.
Viden om
Stammen
Gode råd om børn der stammer, samt bøger og links om emnet.
Leg med sprog
Ugens ord fra Sprogkalenderen
Brug Sprogkalenderen som afsæt for samtale.
Viden om
”Vi binder sløjfer” - når pædagoger og børn vækker bogens univers til live
Når pædagogen forbinder en læst bog med dagligdagen i samspil med børnene, så er det i høj grad dialogisk læsning, men hvorfor opfattes det ikke sådan? Om værdien af en bred sprogunderstøttende tilgang.